絵手紙ラボ・年賀状〜暑中見舞いまで。色々な道具で手書きを楽しもう!

About a Etegami

The picture letter(Etegami)

The picture letter is to send a "letter that contains the picture." The basic rule, "good at Heta, is good calyx". Than the "good" to elaborate a technique that does not come out of myself We look at the top the better of "calyx" can not write only to that person. With all his strength was written "Heta" will shake the human mind. Because good in "het", anyone you can start immediately. The picture letter, does not have even fixed oyster how to format. That I felt, while I felt, should I freely over. "Picture" and "book" is not a thing of some of the special talent of people. In particular picture letter is not the same as painting and calligraphy of "going out" to get a look at the large number of people at the exhibition. Give to people to only one person, I ant statement on a picture of "undress" in among the living.

"I" will appear in the handwriting. Since there is no role model is not forced out "their own". The thank-you letter, will also be the ‥ their appeal of tools to direct mail. Good picture letter is to become a great weapon to convey the "I". Put first attract an element entering the vision of "picture", convey the feelings in the short "words". Recipient remains in the strongly impression. Japanese are alive in the culture of shame. "Het" is embarrassing, disgraceful, afraid that ‥ fail accustomed to the values that, do not kill press yourself? Picture letter is facing yourself, it is also the time to regain their own. Freely To freely express now of their own. Since it is required that "good viewing", observation force is attached, it will be sensitive to day-to-day little change and business opportunities. Motif looking at even born interested in the tradition of seasonal transition and in Japan, educated deepens. Slowly, let's go to regain the original of their own.

絵手紙とは「絵の入った手紙」を送ることです。
基本ルールは、「ヘタでいい、ヘタがいい」。自分らしさの出ていない技巧をこらした「上手」よりもその人にしか書けない「ヘタ」のほうを上と見ます。
力いっぱい書かれた「ヘタ」は、人の心を揺さぶります。

「ヘタ」でいいのだから、誰でもすぐに始められます。
絵手紙には、決まったかき方も形式もありません。
自分が感じたことを、感じたまま、自由にかけばいいのです。

「絵」や「書」は特別な才能のある一部の人のものではありません。

特に絵手紙は、展覧会で大勢の人に見てもらうための「よそ行き」の絵や書 とは違います。 たった一人に人に贈る、 暮らしのなかの「ふだん着」の絵であり書なのです。

手書きには「自分」が現れます。 お手本がないので「自分」が出ざるを得ないのです。
お礼状に、ダイレクトメールに‥自分アピールのツールにもなります。

いい絵手紙は、「自分」を伝える大きな武器になるのです。

「絵」という視覚に入る要素でまず惹きつけて、短い「ことば」で気持ちを伝える。受け手は強く印象に残ります。

日本人は恥の文化の中で生きています。
「ヘタ」は恥ずかしい、みっともない、という価値観に慣れて‥失敗するのが怖くて、自分を押し殺していませんか?

絵手紙は自分に向き合い、自分を取り戻す時間でもあります。

のびのびと今の自分を自由に表現。

「よく視る」ことが求められるので、観察力がつき、日々のちょっとした変化や ビジネスチャンスにも敏感になります。 モチーフ探しでは季節の移り変わりや日本の伝統にも興味が生まれ、教養が深まります。

ゆっくりと、本来の自分を取り戻しにいきましょう。